Reisverhalen vanuit Cambodja
Dag 6: Bangkok - Siem Reap (Cambodja)
Thursday, 8 March 2007
ImageVandaag was onze reisdag van Bangkok naar Siem Reap. Om daar op een normale tijd aan te komen zijn we om 3:30 (!) opgestaan. Vanaf het centrum van Bangkok hebben we een taxi (100 baht) naar het noordelijke busstation genomen en daar een kaartje gekocht voor de bus van 5:00 naar de grensplaats tussen Thailand en Cambodja: Aranya Prathet (207 baht pp). Deze bus doet er 4,5 uur over, heeft natuurlijk airconditioning en relaxte verstelbare stoelen zodat we nog wat kunnen slapen.
Lees verder...

Dag 7: Siem Reap
Saturday, 10 March 2007
Na een reisdag gisteren besluiten we het vandaag rustig aan te doen. Een documentaire over Angkor Wat gekeken en de film 'The Killing Fields', een aanrader. Nog wat rondgelopen door Siem Reap en boeken gelezen bij het guesthouse. Heerlijk! Morgen naar Angkor Wat, misschien...
Lees verder...

Dag 8: Angkor Wat
Sunday, 11 March 2007
Vanochtend ging de wekker vroeg (7:00) want we wilden nog wat foto's nemen van Siem Reap. Daarna heeft Arjan nog een paar verwoede pogingen gedaan om ergens Formule 1 te kijken, maar helaas: aziaten zijn geen race-fanaten. Later bleek dat hij zich een weekje vergist had, dus niets gemist gelukkig... Badminton daarentegen is wel uitermate populair en gisteren was de All England Open dan ook live op tv!
Lees verder...

Dag 9: Angkor Wat
Sunday, 11 March 2007
Onze tweede dag in Angkor Wat begint al om kwart over zes om zo de mooiste foto's in het ochtendlicht te nemen. We beginnen bij de tempel Ta Prohm waar ook scenes van Tomb Raider zijn geschoten. De natuur heeft hier bezit genomen van de tempel en bomen groeien dwars door de tempels heen met vernietigende wortels. De rest van de dag zijn we rustig aan van tempel naar tempel gefietst, af en toe stoppend voor een verfrissende kokosnoot.
Lees verder...

Dag 10: Siem Reap
Tuesday, 13 March 2007
We hoeven niet elke dag vroeg uit bed en hebben dus vandaag heerlijk uitgeslapen. Vandaag hebben we besloten om morgen te vertrekken naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Er gaan genoeg bussen van Siem Reap naar Phnom Penh, dus een busticket is snel geregeld. Voor welgeteld USD 4 pp zitten we morgen voor ongeveer 4,5 uur in een heerlijke airconditioned bus.

Net gegeten in 'the Restaurant of the Year 2006', maar zo bijzonder is het jammer genoeg niet. De bediening daarentegen is geweldig! Nu nog even op zoek naar een goed guesthouse in de Lonely Planet, filmpje kijken en dan lekker slapen om er morgen weer vroeg (5:30) uit te gaan.

Dag 11: Siem Reap - Phnom Penh
Tuesday, 13 March 2007
Onze bus naar de hoofdstad van Cambodja - Phnom Penh - staat gepland op 7:00. Het busstation waar we vandaan vertrekken is een chaos met tientallen bussen, talloze stalletjes, mensen die water, brood en La Vache Qui Rit aanbieden en locals die nog snel met de motor aankomen om meteen een bus in te duiken. Wij worden naar een bus verwezen die naar Phnom Penh gaat en geven onze backpacks af in de hoop die aan het einde van de rit weer terug te zien. Bij het instappen van de bus blijkt al snel dat we helemaal niet in de goede bus zitten... backpacks weer uit de bus en in de bus van dezelfde maatschappij waar ze ons nu naar verwijzen die ook naar Phnom Penh gaat.
Lees verder...

Dag 12: Phnom Penh
Wednesday, 14 March 2007
We merken dat we al in een aardig dagritme komen. Zonder wekker worden we nu zo om 7:30 wakker, zodat we nog de hele dag voor ons hebben. Allereerst zorgen we dat we in een andere kamer komen, aangezien onze eerste kamer stinkt naar antimuggenmiddel en de badkamer toch niet zo schoon is als wij dachten. We gaan naar een iets duurdere kamer van USD 12,00 per nacht, maar krijgen daar een prachtige en schone kamer voor. Tijdens het ontbijt komt een van de mannetjes die veelal in de lobby van het guesthouse zit bij ons zitten. Hij blijkt - natuurlijk - een tuktuk te hebben en kan ons langs enkele hotspots brengen. Aangezien het een aardige vent is, zijn engels redelijk tot goed is en de prijs normaal besluiten we op zijn aanbod in te gaan.
Lees verder...

Dag 14: Phnom Penh
Friday, 16 March 2007
Vandaag nemen we een duik in de cultuur van Cambodja met een bezoek aan het nationaal museum, het koninklijk paleis en de zilveren pagoda. Het nationaal museum is de locatie waar al het moois van Cambodja heen gaat, tenminste... als het te verplaatsen is. Zo is hier natuurlijk niet Angkor Wat te zien, maar wel het beeld dat daar eigenlijk had moeten staan, namelijk het hoofd van een van de grootste heersers van de Khmer dynastie: Jayavarman VII. Enigszins bizar is dat de Franse kolonisatie van Cambodja ook hier duidelijk merkbaar is. Zo staat een beeld zonder hoofd in het nationaal museum van Cambodja en het hoofd daarvan in Parijs...