Reisverhalen vanuit Vietnam
Dag 23: Sihanoukville - Ho Chi Minh City
Sunday, 25 March 2007
Zoals afgesproken worden we door twee medewerkers van ons guesthouse op twee moto's naar het busstation gebracht. Daar wacht ons de bus van de 'Mekong Express', wat hier bekend staat als de busmaatschappij met luxe en comfort waar dan ook veel buitenlanders mee reizen. We krijgen een ontbijtpakketje van onze hostess en zij vertelt onze gaandeweg wat wij links en rechts zien. We krijgen al steeds meer het gevoel dat we in een sightseeing-bus terecht zijn gekomen...
Lees verder...

Dag 24: Ho Chi Minh City (Saigon)
Monday, 26 March 2007
De looptocht die we vandaag in de planning hebben begint in de ochtend als het nog wat koeler is. We zien de Ben Tanh markt, die centraal in district 1 van Saigon ligt. Na een tocht langs nog wat oude en nieuwe gebouwen stappen we het historisch museum binnen dat een samenraapsel is van historische feiten in Vietnam, waaronder de oorlog tussen noord en zuid Vietnam en de Verenigde Staten. In de tuin om het gebouw staan allerlei geconfisqueerde vliegtuigen en auto's compleet met mooie nationalistische verhalen.
Lees verder...

Dag 25: Ho Chi Minh City
Tuesday, 27 March 2007
De Cu Chi tunnels moeten maar een dagje op ons wachten, want de gisteravond genuttigde Pho Bo (noodlesoep met rundvlees) blijkt 's nachts ineens een gratis klysmabehandeling bij Marlou te weeg te brengen inclusief lozing van de maaginhoud. Marlou blijft dus nog even herstellen en Arjan gaat nog op jacht naar een nieuwe - en hier goedkope - lens voor zijn camera. We doen dus weinig en gaan morgen naar de Cao Dai tempels en de Cu Chi tunnels.

Dag 26: Ho Chi Minh City
Wednesday, 28 March 2007
Marlou is weer hersteld van gisteren en dus staan we vroeg op om naar de Cao Dai tempel en Cu Chi tunnels te gaan. Ook al is de rit van Ho Chi Minh City naar onze eerste bestemming slechts 60 km duurt dit toch zo'n 2,5 uur, waarvan het uit de stad rijden krankzinnig langzaam gaat. Er rijden hier circa 3 miljoen brommers op een bevolking van 8 miljoen mensen, waarbij er gemiddeld drie dodelijke slachtoffers per dag vallen. Wanneer onze bus een groot kruispunt oversteekt bewijzen een verfrommelde brommer en grote plas bloed deze bewering.
Lees verder...

Dag 27: Mekong Delta
Thursday, 29 March 2007
ImageEn we gaan weer door! Nu naar de Mekong Delta, waar de Mekong uitmondt in zee. Dit is een vruchtbaar gebied waar tonnen aan rijst wordt gemaakt en we zien dan ook genoeg rijstvelden als we in de bus zitten. Tussen de rijstvelden zie je regelmatig ineens een paar graven staan. Het blijkt hier namelijk heel normaal te zijn om op je eigen land begraven te worden, aangezien het land in dit gebied van ouders op kinderen overgaat voor generaties lang. Kerkhoven kent men hier alleen in gebieden waar het land wel van eigenaar wisselt of in de buurt van steden. Aangezien de grond zeer duur is en de mensen hier arm zijn komen crematies veel meer voor.
Lees verder...

Dag 28: Mekong Delta
Friday, 30 March 2007
ImageDe tweede en laatste dag in de Mekong Delta begint ook (weer) vroeg met een bezoek aan twee floating markets. Aangezien deze markten hier nog echt worden gebruikt voor handel - en niet in stand wordt gehouden voor toerisme - zien we hier een grote verscheidenheid van boten van boeren, tussenpersonen en mensen die gewoon wat moeten kopen op de markt. Het blijkt ook dat over handel op het water minder belasting betaalt hoeft te worden dan op land, dus de meeste producten zijn hier net wat goedkoper.
Lees verder...

Dag 29 : Ho Chi Minh City - Dalat
Saturday, 31 March 2007
Om 6.15 uur gaat onze wekker maar die laten we nog heel even gaan.. We willen uitslapen maar dat moet nog even wachten want vanochtend nemen we een bus naar Dalat. Opstaan dus maar, tas inpakken en uitchecken. Na een snel ontbijt zijn we precies op de afgesproken tijd bij de busstop. Maar dat had niet gehoeven. het duurt nog even voordat de bus er is en wanneer we er eindelijk inzitten rijden we eerst nog drie rondjes door Saigon om allemaal andere mensen op te pikken. Ach kunnen we nog even goed genieten van deze bruisende stad...
Lees verder...

Dag 30 : Dalat
Sunday, 1 April 2007
Eindelijk! We kunnen weer eens uitslapen en maken daar dus ook maar gebruik van. Om 10.30 uur komen we eruit en gaan de stad in. Onderweg naar het Xuan Huong meer kopen we een ontbijtje bij de plaatselijke bakker en daar aangekomen genieten we van het uitzicht over het meer tijdens onze picknick.