Reisverhalen vanuit Laos
Dag 45: Huť - Savannakhet
Monday, 16 April 2007
ImageLaos, here we come! We hadden een ticket geboekt voor een toeristenbus van Huť naar Savannakhet. Niet echt avontuurlijk of zo, maar zeker in een reis met grensovergang wel zo relaxed. We werden echter verrast door een minibus met het bericht dat toeristenbussen vandaag niet mochten rijden op de snelweg... klinkt ons ongeloofwaardig, maar we krijgen in ieder geval gelijk het prijsverschil terug. De rit naar de grens gaat met een minibusjes waar we opgevouwen in zitten en een open raampje de enige vorm van airconditioning is.
Lees verder...

Dag 46: Savannakhet
Tuesday, 17 April 2007
Vandaag hebben we het plan om Savannakhet te verkennen zodat we morgen door kunnen gaan naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Fietsend door Savannakhet is het rustig, errug rustig... Het is kleiner dan Krimpen aan den IJssel en doodser dan Nieuwleusen en ligt er 's avonds als een spookstadje bij. Toch heeft het wel z'n charme met oude Frans koloniale gebouwen die jammergenoeg in verval zijn geraakt. Toerisme heeft hier nog niet zo'n vaart genomen en hier zijn we dan ook weer lokale beroemdheden, waarbij mensen zelfs van hun fiets afstappen om onze hand te kunnen schudden; erg leuk!
Lees verder...

Dag 47: Savannakhet - Vientiane
Wednesday, 18 April 2007
De lokale bus naar Vientiane ziet er wonderwel goed uit! We worden geholpen met de tassen en krijgen een seintje wanneer we in moeten stappen. Het zit echter wel vol en als het hier vol is kunnen er nog wel een paar bij. Plastic krukjes staan in het gangpad (waar sommige mensen dus negen uur op zitten) en voorin naast de chauffeur staan ook nog wat mensen strak naast elkaar. We stoppen natuurlijk vaak en komen om 17.00 aan in Vientiane. De guesthouses zijn hier relatief duur en we besluiten een iets duurdere kamer van USD 20 te nemen met wat extra's.
Lees verder...

Dag 48: Vientiane
Thursday, 19 April 2007
Het is vandaag waarschijnlijk de heetste dag die we tot nu toe gehad hebben; de zon brandt werkelijk op onze huid en dwingt ons dan ook zoveel mogelijk de verkoelende schaduw en airconditioned ruimtes op te zoeken. Aangezien we de bustickets naar - onze volgende stop - Luang Prabang in het centrum wat aan de dure kant vinden, gaan we eerst maar met een tuktuk zelf naar het busstation en daar blijken de tickets inderdaad een stuk goedkoper. We willen wat geld en tijd besparen en nemen daarom de nachtbus van Vientiane naar Luang Prabang.
Lees verder...

Dag 49: Luang Prabang
Friday, 20 April 2007
's Ochtendsvroeg stappen we uit de bus die ons van Vientiane naar Luang Prabang heeft gebracht. De rit ging prima afgezien van onze eerste lekke band met de bus; op zich niets bijzonders en de bestuurder en een hulpje zetten er geroutineerd een nieuwe op. Samen met een Duits stel die we in Vientiane ontmoet hebben zoeken we een guesthouse en komen terecht bij een achteraf gelegen koloniaal huis met pittoreske kamers.
Lees verder...

Dag 50: Luang Prabang
Saturday, 21 April 2007
ImageIn tegenstelling tot Vietnam liggen we in Laos nog prima op schema! Morgenochtend gaan we per slowboat naar Pak Beng om de dag daarop - wederom per slowboat - door te gaan naar de grensplaats met Thailand, Huay Xai. Daar proberen we de Gibbon Experience te doen en dat betekent een verblijf van drie dagen in hutten hoog in de bomen en diep in de jungle waar je met abseilkabels van de ene hut naar de andere kan gaan. 's Nachts zullen we wakker worden gehouden door de dieren in de jungle waaronder - natuurlijk - de apen!
Lees verder...

Dag 51: Luang Prabang - Pak Beng
Sunday, 22 April 2007
ImageWeer een reisdag voor de boeg! Deze keer slechts negen uur per slowboat met houten bankjes over de Mekong naar Pak Beng. Beladen met genoeg eten, drinken, muziek en leesvoer gaan we aan boord. We krijgen al snel een 'houten reet', maar we hebben genoeg ruimte, fantastisch uitzicht en een lekker briesje. Onderweg stoppen we natuurlijk bij verschillende dorpjes aan de Mekong waar wat mensen op de boot stappen of juist op hun bestemming zijn aangekomen.
Lees verder...

Dag 52: Pak Beng - Huay Xai
Monday, 23 April 2007
ImageHet tweede deel van onze reis naar Huay Xai verloopt eigenlijk hetzelfde als de dag ervoor. Urenlang zitten we op de boot, genieten we van het langzaam voorbijtrekkende landschap en lezen we veel, erg veel. Aangekomen in Huay Xai vinden we gemakkelijk een guesthouse en gaan meteen naar het kantoor van de Gibbon Experience. Het blijkt dat onze e-mails niet zijn aangekomen aangezien ze problemen hadden met internet. Onze voicemail is kennelijk ook nooit aangekomen... De eerste mogelijkheid om te gaan is over een week en dat vinden we (veel) te lang om op te wachten. We sparen een hoop geld uit (140 dollar pp), maar missen misschien een geweldige ervaring.