Reisverhalen vanuit MaleisiŽ
Dag 78: Surat Thani - Kuala Terangganu
Sunday, 20 May 2007
ImageWe slapen heerlijk in de trein en komen lekker uitgerust aan in Sungai Kolok, de Thaise grensplaats met Maleisië. We hebben van de 'onrusten' in Zuid-Thailand weinig gemerkt, behalve de legermannetjes die door de treinstellen paradeerden en langs het spoor stonden met hun te grote Rambo-geweren. Aangekomen in Sungai Kolok lopen we een kwartiertje naar de grens voor weer een lading stempels in ons paspoort. We krijgen zelfs - gratis! - een 90 dagen visum. De 'normale' grenstoestanden met afzetters en 'hulpjes' blijft ons hier bespaard en we stappen gelijk een bus in waar Marlou nog wat van de prijs afhaalt met onze laatste Thaise geld (aangezien dit echt alles was wat we hadden...).
Lees verder...

Dag 79: Kuala Terangganu
Monday, 21 May 2007
Een kamer zonder raam en dus zonder daglicht blijkt niet goed te zijn voor ons dagritme, aangezien we veel later dan normaal wakker worden. We gaan wat ontbijten en bekijken de bezienswaardigheden in dit kleine, schone en vooral vriendelijke stadje. We vergaren veel informatie over de eilandjes voor de kust waar we onze PADI Advanced Open Water willen doen. De eilanden zijn prachtig en sommige hebben maar drie of vier kleine resorts erop.
Lees verder...

Dag 80: Kuala Terangganu - Kuantan
Tuesday, 22 May 2007
ImageDe blaar van Arjan lijkt niet zo snel te genezen als gedacht en op een prachtig eiland zitten en niet kunnen duiken is een beetje jammer... Dit compenseren we nog wel met een andere idyllische duikplaats. We gaan daarom vandaag verder zuidwaarts en komen terecht in de kustplaats Kuantan. We zoeken eerst naar een internetcafe (die hier schaars blijken te zijn) om te zoeken naar een leuke hotel/guesthouse. Met Marlou d'r verjaardag voor de deur willen we een luxe hotel, maar al snel blijkt dat er hier geen prachtige resorts in de buurt. We gaan wat rondlopen in de buurt en zien al snel een mooi hotel dat pas drie maanden open is en mooie kamers heeft voor slechts MYR 60.

Dag 81: Kuantan
Wednesday, 23 May 2007
ImageMarlou is jarig en dat vieren we op een typische Maleisische manier met een bezoek aan een indoor kermis en natuurlijk karaoke. We eten lekker sushi en gaan naar Pirates of the Caribbean: At World's End. Bedankt voor alle lieve SMS'jes en e-mails; erg leuk dat jullie er aan gedacht hebben!
Lees verder...

Dag 82: Kuantan
Thursday, 24 May 2007
ImageArjan heeft nog steeds last van z'n (duik)blaar en daarom gaan we vandaag maar even een dokter bezoeken in het ziekenhuis om het herstel (hopelijk) te bespoedigen. Het ziekenhuis ziet er keurig uit en we worden werkelijk als gasten behandeld. In de 'behandel'kamer van de dokter staan al snel drie zusters mee te kijken, want het blijkt dat ze niet elke dag een buitenlander in het ziekenhuis krijgen. We krijgen een antibioticakuur en wat desinfectiemiddel mee, waardoor alles snel hersteld zou moeten zijn. Een zuster begeleid ons nog mee naar de interne apotheek waar we de medicatie kunnen ophalen. We betalen MYR 50 voor het consult en de medicijnen worden door de Maleisische overheid betaald.

Dag 83: Kuantan
Friday, 25 May 2007
We doen vandaag weinig en houden ons alleen bezig met vragen als: 'wat gaan we nu eten / drinken?' en 'zullen we (weer) naar de film gaan?'.

Dag 84: Kuantan
Saturday, 26 May 2007
We bevinden ons vandaag voornamelijk bij de lokale Starbucks; niet alleen vanwege de heerlijke koffie en frappuchino's, maar vooral vanwege de draadloze internetverbinding! We regelen ook een prepaid SIM kaartje om goedkoper te kunnen e-mailen via GPRS en om eenvoudig en relatief goedkoop (ongeveer EUR 0,10 / minuut) te bellen naar Nederland.

Dag 85: Kuantan
Sunday, 27 May 2007
Het gaat al wat beter met de blaar en we hebben genoeg 'vakantie' gehad hier in Kuantan, dus we willen weer verder. Jammergenoeg is het nog te vroeg om een trekking te doen, aangezien dichte schoenen nog niet gaat lukken... We gaan daarom eerst naar Kuala Lumpur en gaan later terug naar de oude oerwouden van Maleisië voor een of meerdere trekkings. Op weg naar het busstation - waar we alvast tickets halen - komen we een vriendelijk oud mannetje tegen die de gebruikelijke vragen heeft, zoals waar we vandaan komen en hoe lang we al in het land zijn. Toevalligerwijs is zijn zoon voor Shell in Nederland geweest en vol overgave verteld de man over dat vreemde attractiepark waar Nederland in het klein staat! Na het gesprek verbazen we ons - wederom - over de intens vriendelijke en oprecht behulpzame instelling van de mensen die we hier tot nu toe zijn tegengekomen.