Reisverhalen vanuit India
Dag 286: Gorakhpur
Friday, 14 December 2007
Image's Morgens staan we vroeg op om de geboorteplaats van Buddha - Lumbini - te bezichtigen. Buddha is hier in 563 voor Christus geboren. Zijn moeder - koningin Maya Devi - kwam langs deze plaats terwijl zij aan het reizen was en was verbaasd door het prachtige meertje met in bloei zijnde bomen eromheen. Na het baden in het meertje kwam de bevalling op gang en heeft zij vlak hiernaast Prins Siddhartha Gautama ter wereld gebracht - de latere Buddha (oftwel 'de Verlichte').
Lees verder...

Dag 287: Varanasi
Saturday, 15 December 2007
ImageNa een slechte nacht vol kabaal en veel te veel muggen staan we om 4.30 al op om de trein van 5.45 te halen. Er is alweer vroeg leven op straat en het treinstation ligt nog net zo vol met slapende mensen als gisteren. De trein staat al klaar en nadat we langs het begin van de trein zijn gelopen moeten we nog zo'n 15 minuten lopen voordat we bij ons treinstel zijn aangekomen. Het is nog rustig en we hopen natuurlijk dat dat zo blijft. Arjan ziet nog wel een klein muisje voorbij razen, maar voor de rest is het relatief schoon in de trein. Stipt op tijd vertrekken we en tot onze verbazing staan we om 12.00 al in Varanasi.
Lees verder...

Dag 288: Varanasi
Sunday, 16 December 2007
ImageTer compenstie van gisteren slapen we vandaag een beetje uit en spenderen we de ochtend op het dakterras van het hotel met uitzicht (door de dikke mist) op de ghats. We proberen treinkaartjes te regelen naar Agra en zoeken hiervoor het een en ander uit op internet. Aangezien het treinstation een half uur rijden vanaf ons hotel is, laten we het uiteindelijk toch maar regelen door een van de vele bureautjes. We lopen daarna door het soms chaotische stadscentrum van Varanasi en langs de Ganges waarbij we het nog steeds relatief rustig vinden en niet al te veel worden lastiggevallen door 'mannetjes'. Sowieso is dit echt een mannencultuur, want vrouwen zien we hier maar weinig en zelfs in de hotels werken nagenoeg geen vrouwen.
Lees verder...

Dag 289: Varanasi
Monday, 17 December 2007
ImageNadat we ons nog een paar keer hebben omgedraaid, staan we langzaam op en begeven we ons naar het dakterras voor een ontbijtje met uitzicht op de Ganges. Het is nog behoorlijk mistig maar naarmate het later wordt klaart het helemaal op en kunnen we een heel eind langs de rivier turen. In de middag halen we de treinkaartjes op voor de nachttrein naar Agra van vanavond. Aangezien we deze keer geen zin hadden om zelf naar het station te gaan en omdat de commissie van het reisbureautje weinig meer is dan kosten van een retourtje auto-rickshaw naar het station, hebben we de kaartjes gisteren al bij een reisbureautje 'besteld'.
Lees verder...

Dag 290: Agra
Tuesday, 18 December 2007
ImageVroeg in de nacht merkt Arjan dat de op het treinstation gekochte krokketjes gevuld met aardappelcurry toch niet zo goed vallen en dat z'n buik begint te borrelen... Alles komt er dus weer snel en netjes gepureerd uitzetten. Afgezien daarvan hebben we goed geslapen en komen we met een vertraging van 'slechts' vier uur aan in Agra. Met een auto-rickshaw rijden we naar Taj Ganj, het gebied ten zuiden van de Taj Mahal waar een hoop budget accommodaties zijn waarvan velen uitzicht hebben op de Taj Mahal. Nadat we in een van de guesthouses hebben ingecheckt, verplaatsen we ons naar een dakterras met uitzicht op de Taj Mahal. Zelfs van deze afstand ziet het er magnifiek uit en is het maar moeilijk te bevatten dat het al zo'n 350 jaar oud is! De rest van de dag wandelen we nog wat door de vele kleine steegjes en verder doen we het rustig aan aangezien Arjan's maag nog steeds niet optimaal is. We duiken relatief vroeg ons bed in zodat we morgenochtend fris en fruitig zijn voor een bezoek aan de Taj Mahal bij zonsopgang.
Lees verder...

Dag 291: Agra
Wednesday, 19 December 2007
ImageOm 6.30 staan we al voor de oostelijke ingang van de Taj Mahal. We kopen snel kaartjes (20 roepies per persoon voor Indiaase mensen; 750 (!) roepies voor buitenlanders) en collecteren de gratis waterflesjes. Er mogen een boel dingen vooral niet mee naar binnen, zoals etenswaar, mobiele telefoons en statieven. Wij waren hiervan al op de hoogte en dus hadden we alle overbodige spullen op de kamer gelaten. Natuurlijk willen we wel mooie foto's nemen en dus nemen we de cameratas mee gevuld met camera, lenzen en een paar accessoires. Al voordat we in de rij willen staan roept een mannetje dat we de tassen in een locker moeten doen. We leggen uit wat erin zit en dat alles gecheckt kan worden. Hij wil er echter niets van horen en verwijst ons resoluut naar de lockerruimte. Gelukkig roept een van de beveiligingsmensen Arjan om naar de ingang te komen en controleert de tas waarop hij in ieder geval binnen is. Marlou had in haar tas nog de Lonely Planet zitten, de leesboeken en water. Aangezien vrouwen in een andere rij moeten staan dan mannen en de beveiligingsdame daar niet zo behulpzaam is als in de 'mannenrij' moet de tas in een locker, ondanks dat er niets inzit dat niet mee mag... Een vermoeiende gang van zaken op de vroege ochtend.
Lees verder...

Dag 292: Agra
Thursday, 20 December 2007
Om 4:30 gaat de wekker al aangezien we kaartjes hebben voor de ochtendtrein naar Jaipur. Arjan heeft echter slecht geslapen door nachtelijke bezoeken aan het toilet en zodra hij wakker is beginnen de buikkrampen ook weer op te spelen. We kijken het nog even aan maar besluiten uiteindelijk om nog maar wat langer in Agra te blijven. Eerst maar eens zorgen dat er weer een vaste substantie in het toilet geloosd kan worden. Het is daarom een luie dag met wat uitstapjes naar het dakterras om daar maar van de zon en een boek te genieten. 's Avonds koelt het toch weer behoorlijk snel af en zoeken we de warmte van een restaurant waar Arjan wederom een poging doet om wat voedsel naar binnen te werken.

Dag 293: Agra
Friday, 21 December 2007
ImageUiteindelijk willen we natuurlijk ook weer weg uit Agra en daarom gaan we vandaag maar eens zoeken naar trein- of bustickets naar Jaipur in Rajasthan. Via de internetsite van de Indiase treinmaatschappij (erg handig!) zien we dat er geen plaatsen beschikbaar zijn voor de treinen van morgen. De aandacht verplaatst dus naar de bussen naar Jaipur, waarvan er genoeg gaan. De busrit zou zo'n zes uur moeten duren, dus qua tijd is dat ook geen enkel probleem. We informeren bij de balie van het hotel, waar een uitermate vervelend mannetje structureel aandacht geeft aan de volgende wachtende, waardoor het alleen maar drukker daar wordt en niemand echt geholpen wordt... Als we dan toch geen informatie krijgen lopen we maar weer verder en plotseling krijgen we weer wel de aandacht met een "sorry, sorry" erbij. Vermoeid van de gang van zaken lopen we maar verder en besluiten we naar het busstation te gaan.