Reisverhalen vanuit Sri Lanka
Dag 385: Kandy
Saturday, 22 March 2008
Vandaag reizen we naar alweer het laatste land van onze reis - Sri Lanka. Op het vliegveld verloopt het inchecken wederom uitermate efficient met als resultaat dat wij voldoende tijd hebben voor een ontbijt en om nog wat rond te lopen. We zien dat er zich buiten een grote menigte heeft verzameld bij de aankomsthal. Navraag leert dat het Zuid-Afrikaanse cricketteam hier aankomt en de Indiaase mensen zijn erg gespannen om een glimps van ze op te vangen. Als ze uiteindelijk arriveren is het een beetje een anticlimax, want - zoals gewoonlijk - lopen ze snel voorbij de grote groep mensen die zich verzameld hebben en vluchten ze de 'Incredible India'-bus in die al netjes voor hun klaar staat.
Lees verder...

Dag 386: Kandy
Sunday, 23 March 2008
ImageAls we 's morgens opstaan kunnen we eindelijk van het uitzicht genieten van ons hoog op een heuvel gelegen guesthouse. Kandy is na Colombo zo'n beetje de grootste stad van Sri Lanka en ondanks dat ziet het er nog steeds mooi, groen en schoon uit. Sinds lange tijd kan de Formule 1 race weer bekeken worden en aansluitend gaan we naar het politiebureau om de gestolen organizer aan te geven. Het duurt verbazingwekkend lang voordat we het met de politiemannen eens zijn over de waarde van de organizer in Sri Lankaanse roepies (omgerekend van euro's / dollars), maar uiteindelijk begrijpen ze dat de waarde dus flink hoger ligt dan de gemiddelde Sri Lankaanse organizer / mobiel. Op een eenvoudig Engels formulier moeten we zelf de feiten invullen met betrekking tot de gebeurtenis. Dit wordt zorgvuldig doorgenomen waarna er een stempel op komt. Deze is echter in het Sinhalees, wat de Nederlandse verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk niet gaat begrijpen. De Engelse stempel kunnen ze niet vinden en derhalve kunnen we morgen pas terugkomen voor de juiste stempel en een handtekening van de hoofdcommissaris. Als we vragen of ze niet een ander officiŽler document hebben krijgen we te horen dat dit het enige is wat ze hebben. Als we in de grote kamer negen bureaus, dikke dosiers, geen computers en ťťn typemachine zien geloven we jammergenoeg dat ze de waarheid spreken...
Lees verder...

Dag 387: Kandy
Monday, 24 March 2008
ImageTijdens het ontbijt praten we nog even met het Sri Lankaans-Duitse echtpaar van het guesthouse over de huidige situatie in Sri Lanka. Uit de verhalen begrijpen we dat het voornamelijk voor de lokale mensen erg zwaar is. De prijzen van voedsel blijven flink stijgen, waardoor een simpel brood al 1 procent van hun maandinkomen is (probeer dat maar eens met je eigen inkomen...). Daarnaast is er veel corruptie en afpersing door politie en ex-legertroepen (die hun wapens uit het leger hebben meegenomen) en worden vermoorde locals in de krant vermeld als 'ongelukken'. Hier bovenop komt nog de strijd tussen de Tamil Tijgers en de Sinhalese bevolking. De huidige president onderneemt weinig tot geen actie waardoor er ook grote onvrede over de huidige regering bestaat. Het overgrote deel van de bevolking ziet in de nabije toekomst geen oplossing aangezien ze ook in de eigen gelederen geen geschikte regeringskandidaat heeft. Toeristen daarentegen zijn nog nooit aangevallen en zelfs een vermelding in de buitenlandse media over een bomaanslag op een populaire toeristische strandplaats blijkt simpelweg niet waar te zijn. De reden van de foutieve berichtgeving is het feit dat de BBC verslaggevers 'gevraagd' zijn het land te verlaten en dat de buitenlandse pers de leugens uit de Sri Lankaanse kranten hebben overgenomen...Al met een treurige en uitzichtloze situatie in een prachtig land waarin de normale bevolking juist uitermate vriendelijk is en waar de algemene ontwikkeling bijzonder hoog is.
Lees verder...

Dag 388: Kandy
Tuesday, 25 March 2008
ImageKandy heeft genoeg culturele bezienswaardigheden om dagen doorheen te struinen. Vandaag starten we met een bezoek aan de vier belangrijkste devales (verafgodingsplaatsen voor hindoeÔstische goden) die allemaal dicht bij elkaar gelegen zijn. Het geheel is goed gerestaureerd in de afgelopen decennia en ligt er nu vredig bij. Evenals in India ligt de nadruk op het hindoeÔstische geloof waarbij Boedha slechts een van de reÔncarnaties van Vishnu is. Echter, in Sri Lanka is het boedhisme een veel grotere stroming dan in India en derhalve worden hier weliswaar dezelfde goden geprezen, maar met de nadruk op Boedha. In lokale bussen is dit overigens goed te zien aan de hand van de reeks van afbeeldingen van verschillende goden die voorin de bus geplakt zijn. De belangrijkste positie (het midden) wordt hier altijd ingenomen door Boedha, waarbij dit in India nog steevast Shiva was. Na deze tempelbezoeken lopen we het stadje in om onze reserve-telefoon te voorzien van een Sri Lankaanse SIM-kaart. De aanschaf en activatie verloopt efficient en is dus een verademing na alle bureaucratie omtrent de aanschaf van een SIM-kaart in India.
Lees verder...

Dag 389: Anuradhapura
Wednesday, 26 March 2008
ImageDe oude (hoofd)steden van Sri Lanka schijnen het bezoeken waard te zijn en daarom gaan we de komende dagen een rondje doen langs deze werelderfgoed objecten. We beginnen met het meest noordelijk gelegen Anuradhapura dat zo'n 120 kilometer ten noorden van Kandy ligt. Ondanks dat het slechts op 50 kilometer afstand van het door Tamil Tijgers gecontroleerde gebied ligt schijnt het daar nu veilig te zijn. Later - als we weer uit Anuradhapura zijn - horen we dat twee maanden geleden nog een bus is ontploft op de weg van Kandy naar Anuradhapura door een Tamil zelfmoordcommando, maar van enige dreiging of onrust hebben wij niets gemerkt.
Lees verder...

Dag 390: Polonnaruwa
Thursday, 27 March 2008
ImageIn de ochtend gaan we na het ontbijt naar het busstation voor een bus naar het drie uur oostelijker gelegen Polonnaruwa. Het duurt nog even voordat de bus vertrekt en dus kunnen we met de andere wachtende mensen ons Sinhalees oefenen, natuurlijk tot grote hilariteit van de mensen. In Polonnaruwa bezoeken we eerst het historisch museum waar we een uitstekend beeld krijgen van de vroegere hoofdstad. De stenen beelden, foto's en paleizen op schaal zijn prachtig weergegeven en maken dit museum absoluut het bezoeken waard.
Lees verder...

Dag 391: Sigiriya - Dambulla - Kandy
Friday, 28 March 2008
ImageSigiriya staat bekend om z'n 200 meter hoge granieten rotsformatie waarop vroeger - afhankelijk van welk verhaal je gelooft - een klooster of paleis stond. In de vroege ochtend doorkruisen we de symmetrische tuinen die naar de rots leiden en beginnen vervolgens aan de vele trappentredes naar boven. We worden nogmaals bevestigd dat het slecht gesteld is met onze conditie, maar gelukkig heeft de Italiaanse seniorengroep er nog meer moeite mee. Onderweg komen we langs uitstekende muurschilderingen van vrouwen met grote kogelronde borsten en brede heupen wat destijds een representatie was voor vruchtbaarheid. Via nog meer trappen en tussen twee gigantische stenen leeuwenklauwen komen we op het stenen plateau waar de overblijfselen te vinden zijn van het paleis of klooster. Het uitzicht is wijds en groen, maar na de vorige twee steden valt het toch een beetje tegen.
Lees verder...

Dag 392: Kandy
Saturday, 29 March 2008
ImageEen van de grootste toeristische trekpleisters van Sri Lanka is het olifantenopvangcentrum Pinnewala dat 30 kilometer ten westen van Kandy ligt. Twee bussen en anderhalf uur later komen we aan bij het opvangcentrum en lopen meteen naar de nabijgelegen rivier waar de grote groep olifanten net aan het baden is. De jongere olifanten staan tot hun nek in het water en proberen met hun grote logge lijven andere olifanten onder water te duwen. Sommige olifanten zitten hierdoor zo ver en lang onder water dat we alleen ergens een puntje van een slurf boven het water zien uitsteken. De oudere olifanten lopen voornamelijk rustig rond in het rivier en laten zich zo nu en dan vallen in het water. Het is een hartstikke leuk groepsproces om te zien!