Dag 361: Havelock
Wednesday, 27 February 2008
ImageNa de drukke stad gaan we dan eindelijk weer naar tropische eilanden. Om naar het vliegveld te komen nemen we de - nog zeer rustige - suburban trein. Het vliegveld zelf ziet er prachtig verzorgd uit, uniek in India zouden we willen zeggen! Tijdens het wachten halen we nog een kopje koffie, maar het blijkt dat de koffieboer meer dan de helft van z'n koffie's van de kaart niet heeft. Daarbij krijgen we weer eens te weinig wisselgeld terug, waar we dus weer uitdrukkelijk om moeten vragen. Tja, je moet hier altijd alert blijven... Inchecken en boarding gaan allemaal prima efficient en na een vlucht van slechts twee uurtjes landen we op de enige landingsbaan van de Andaman Eilanden in Port Blair.

We willen vandaag proberen om direct de boot door naar het eiland Havelock te pakken, maar we hadden al gehoord dat de boot snel vol raakt. Zo snel als we kunnen vullen we op het vliegveld het permitformulier in, pakken we de bagage van de band en lopen we naar buiten voor een rickshaw. Bij de aanlegplaats voor de veerboot is het inderdaad druk en Marlou neemt gelijk plaats in de kortere rij voor vrouwen. Met hulp van anderen in de rij vullen we een formuliertje in dat we bij het loket moeten afgeven. Al snel blijkt dat we in de langzaamste van de 13 beschikbare rijen staan en op een electronisch bord zien we het aantal beschikbare plaatsen langzaam naar nul gaan. Wanneer de Italiaanse dame op leeftijd voor Marlou in de rij ook nog eens niets anders kan dan afgeven en zeuren over alles dat Indiaas is, wordt Marlou's geduld nog meer op de proef gesteld. Wachten in India is niet zo erg, want dat zijn we ondertussen wel gewend, maar een onbeschofde toerist die niks goed vindt aan dit land maar er toch al tien (!) jaar komt is uitermate irritant. Geduld is een schone zaak en dit zien we dan maar weer eens als een grote test. Eindelijk is ze aan de beurt en nadat de vrouw achter de balie onze beide namen met een vinger twee keer heeft ingetypt en vervolgens verscheidene keren op 'enter' heeft gedrukt rollen de twee felbegeerde tickets voor de boot van 14:00 naar Havelock eruit. Wanneer we de ticketoffice verlaten blijkt uit de monitor met beschikbare plaatsen dat er slechts 4 plaatsen over zijn... 'Just in time' dus!

Op de ferry naar Havelock zien we de verschillende groene eilanden om ons heen. We zien zelfs (eindelijk) dolfijnen op de golven van de ferry uit het water springen. Op Havelock staan alle rickshawdrivers al klaar om ons welkom te heten. Deze keer hebben we al iets naast een van de duikscholen gereserveerd, dus we gaan daar direct heen. De rieten hut die we krijgen is hartstikke schoon, maar heeft geen deur! Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. We zagen op de heenweg al genoeg andere hutjes langskomen en daar gaan we morgen dus maar eens langs.