Dag 367: Havelock
Tuesday, 4 March 2008
Vandaag zijn we precies een jaar aan het reizen! Een jaar waarin we een poging hebben gedaan om bijna heel het continent AziŽ grondig te bezoeken en beleven. Een jaar is natuurlijk nooit genoeg en daarom hebben we de initiŽle reisduur nog maar iets verlengd. Voornamelijk ook omdat we die kou in Nederland niet meer gewend zijn en dan liever aan het begin van de zomer terug komen. Inmiddels hebben we het reistempo wel iets naar beneden geschroefd, zeker nu de laatste zes weken zijn ingegaan. We willen zoveel mogelijk genieten van de zon, zee en stranden van India en Sri Lanka. Al die tempels hebben we zo langzamerhand namelijk wel gezien. Het is gek te beseffen dat we bij straks terugkomst 14 maanden weg zijn geweest waarin we 12 officiŽle landen (exclusief Tibet) hebben bezocht. Dat is dus gemiddeld slechts 1 maand en 5 dag per land... Niet zo gek dus dat het nooit lang genoeg is!

Het is natuurlijk altijd goed om wat te wensen over te hebben en na dit jaar zijn er aardig wat landen op ons verlanglijstje komen te staan. Het reizen is weliswaar verslavend, maar na een tijd toch ook wel verzadigend. Daarom is het fijn om over zes weken weer thuis te zijn en weer in de sleur van alledag te vervallen.

Op deze 'verjaardag' gaan we weer duiken in de tropische zee van de Andaman Eilanden. Deze keer bij de locaties Johnny's Gorge en Minerva Reef. Vooral bij Johnny's Gorge zien we veel grote vissen inclusief een enorme school van honderden Barracudas en een paar Giant Gruppers. Bij Minerva gaat het vooral om de kleinere visjes in deze grote zee en is dus een goede afwisseling met de eerste duik. Terug aan land lopen we naar het dorp en al lopende langs een van de electriciteitsmasten zien we dat het voorlopig nog donker blijft op het eiland. Een van de dikke kabels is afgebroken (?) en een mannetje is in de mast geklommen om het te repareren. Niks geen veiligheidsharnas of iets dergelijks. Gewoon de stroom eraf halen en je kan er zo in klimmen. Als afsluiter van de dag gaan naar ons favoriete eettentje en proosten we op een succesvol jaar reizen (waarin we elkaar nog steeds niet de hersens hebben ingeslagen...).