Dag 370: Havelock
Friday, 7 March 2008
ImageHet ritme van vroeg opstaan voor het duiken zit er nog goed in en om 7.00 zitten we alweer op de veranda voor de hut met een ontbijtje. We zien dat de mannetjes van de hutten het tempeltje temidden van alle hutten verplaatsen. Onder het tempeltje heeft een hond hier zo'n twee weken geleden jonkies gekregen, maar dat nest verplaatsen ze liever naar het nog veiligere restaurant. De moeder is zelf ook nog maar jong en voelt zich op een of andere manier geborgen bij ons (of zou dat door de stukjes pannekoek en banaan komen...). Als ze ziet wat er gebeurt weet ze dan ook niet goed wat ze moet doen, maar pakt ze snel een van de pups in d'r bek en rent ze naar onze hut toe waar ze meteen onder het bed duikt. Met veel moeite lukt het om haar daar weer met puppie en al weg te krijgen en ook naar het restaurant te verplaatsen. De zes puppies zijn nog maar jong en hebben net hun ogen geopend. Ze zijn natuurlijk hartstikke schattig en de mannetjes geven aan dat we er zo eentje kunnen meenemen...

We merken dat we wel weer wat verandering van omgeving kunnen gebruiken en gaan op zoek naar een andere hut. Via het strand lopen we naar de aanlegplaats van de ferry waar we zijn aangekomen en kijken onderweg naar de hutten aan of dichtbij het strand. Uiteindelijlk verplaatsen we morgen naar de buurman die een mooie lichte hut vrij heeft voor nog eens 50 roepies minder (en het was al goedkoop hier)!

's Avonds waren we eigenlijk van plan om te gaan eten bij het tandoori-restaurant van ons nieuwe onderkomen, maar net voor we vertrekken worden we door een Israelische dame uitgenodigd om samen met hun te eten. Ze heeft samen met Israelische vrienden ter gelegenheid van de sabbat een grote vis op de markt gekocht en het restaurant gevraagd om het te bereiden. We gaan gezellig met hun eten en volgen met aandacht het proces van het lezen van Hebreeuwse teksten, het delen van het brood (chapati in dit geval) en het drinken van 'wijn' (druivensap deze keer). Veel gelijkenissen dus met het christelijke geloof. Het enige verbazingwekkende is dat eigenlijk bijna niemand oplet of luistert naar de gesproken / gezongen teksten... Al met al hebben we weer iets geleerd over hun samenleving en is ons wereldbeeld weer een klein beetje breder geworden.